1974
Verksamheten startas av Erland Edvardsson och Björn Kellgren genom övertag av Alingsås resebyrå.
1975-1990
Koncernen blir dubbelt så stor genom etableringar och förvärv. Alla butiker går under namnet Resia och huvudkontoret flyttas till Borås.
1990-1999
Koncernen stärker sin position och från att ha bedrivit reseverksamhet via dotterbolag bedrivs nu all verksamhet i Resia AB. En central marknadsavdelning och gemensamt profilprogram etableras och www.resia.se lanseras. Huvudkontoret flyttas till Göteborg.
2000
Resia går samman med Bengt-Martins och Opal Resor. Totalt har Resia Travel Group 40 butiker och 350 medarbetare.
2001-2010
Resia stabiliserar sin närvaro inom affärssegmentet, vilket tillför koncernen större försäljningsvolymer. Resesäljarna i Piteå med nio resebyråer i norra Sverige förvärvas, vilket bidrar till geografiskt täckning i hela landet. Grupp- och konferensresor blir ett separat affärsområde.
2011-2012
Resia Travel Group gör ”all time high” sett till försäljningsvolymerna och säljer fler resor än någonsin tidigare.
Resia förvärvar Resfeber och Box Office med systersajter i Norge och Danmark och stärker sin ställning såväl online som på den skandinaviska marknaden. Bengt-Martins lanserar kryssningssajten Cruise Market. Ytterligare tre förvärv genomförs genom Resegruppen i Jönköping, Örebro Resebyrå och Sörmlands Resebyrå, vilket får strategisk vikt för att utveckla främst affärsrese- och grupp och konferensreseverksamheten på lokala marknader.
2013-2016
Resia förvärvar GTS Affärs- och Privatresor AB på Gotland. Ny bokningsplattform för Resfeber.se, Rejsefeber.dk och Reisefeber.no lanserades. Resia utsågs för sjunde gången till Sveriges bästa affärsresebyrå med fortsatt tillväxt inom affärsresor, möten, event, konferens och kongress. Fortsatt tillväxt för kryssningssegmentet genom Cruise Market.
2017
Resia tar ett viktigt steg för att bli en utvecklad omniaffär genom det nya butikskonceptet Resia Studio som lanseras i Kungsbacka. Med konceptet kombineras teknik, digitala upplevelser och det personliga mötet mellan kunden och resespecialisten för att skapa en smartare och mer lustfylld reseupplevelse. Resia får också en uppdaterad visuell identitet. Bengt-Martins utvecklar sin affär inom fjällen genom en ny bokningssajt.
2021
Resia AB säljer Bengt-Martins AB och stärker sin satsning på B2B-affären. B2B affären för Resia, som inkluderar affärsresor, möten & konferens samt kongress, utgör nu grunden i kunderbjudandet inom Resia. Inom semesterresor erbjuder vi även ett digitalt utbud för privatkunder på Resia.se.
1974
1975-1990
1990-1999
2000
2001-2010
2011-2012
Resia förvärvar Resfeber och Box Office med systersajter i Norge och Danmark och stärker sin ställning såväl online som på den skandinaviska marknaden. Bengt-Martins lanserar kryssningssajten Cruise Market. Ytterligare tre förvärv genomförs genom Resegruppen i Jönköping, Örebro Resebyrå och Sörmlands Resebyrå, vilket får strategisk vikt för att utveckla främst affärsrese- och grupp och konferensreseverksamheten på lokala marknader.