Bästa semesterkund,

Här finner du samlad information gällande Resia Travel Groups företagsrekonstruktion

Bästa semesterkund,

Här finner du samlad information gällande Resia Travel Groups företagsrekonstruktion

Senast uppdaterat 2020-09-22 kl.14:50

Frågor & Svar

Senast uppdaterat 2020-09-22 kl.14:50

Frågor & Svar

Hur fortskrider rekonstruktionen?

Vår ansökan om förlängd rekonstruktion har godkänts för Resia Travel Group AB, Resia AB och Bengt-Martins AB. Det innebär att fortsatt rekonstruktion är beviljad till 20 november.

Vi beklagar verkligen hur detta har drabbat dig som kund. Målet är att rädda verksamheterna inom koncernen, arbeta för en långsiktig överlevnad och därmed på bästa sätt kunna hjälpa dig som kund.

Just nu arbetar vi med att hitta en väg framåt och vår målsättning är att återkomma till dig som kund eller leverantör med mer information. Ni kommer att få återkoppling från oss när vi har kommit längre fram i rekonstruktionsprocessen.

Många kunder kontaktar vår kundservice och även vår rekonstruktör och vi beklagar att vi i dagsläget tyvärr inte kan besvara många av frågorna förrän vi har kommit längre i rekonstruktionsprocessen.

Kan jag fortfarande boka resor via er?

Ja, du är välkommen att boka din resa via alla våra kanaler.

Vår verksamhet fortlöper som vanligt efter den 20 maj 2020, där du som kund vid nya bokningar inte påverkas av rekonstruktionsprocessen då alla inkommande inbetalningar är skyddade för dig som kund.

Jag vill ta emot en voucher istället för återbetalning av min resa, är det möjligt?

I och med rekonstruktionen är vi tyvärr förhindrade att ställa ut voucher.

Jag inväntar återbetalning på en resa. Vad händer med den?

I och med rekonstruktionen är vi enligt lag förhindrade att göra någon form av återbetalning.

Din återbetalning kan komma att omfattas av ett eventuellt ackordsförfarande.

Jag har presentkort hos er. Vad händer med det?

Vi är tyvärr förhindrade att reglera presentkort som är köpta innan Resia ansökte om rekonstruktion vilket innebär att de ej går att använda innan processen är klar.

Alla presentkort som var giltiga den 20 maj 2020 kommer att ingå ett eventuellt ackordsförfarande. Om du har fått ditt presentkort i gåva har vi inte era uppgifter sedan tidigare därför ber vi dig meddela oss dina uppgifter via formuläret så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Till formuläret

Om ni har ett presentkort som förfaller under rekonstruktionsperioden kommer förfallodagen att flyttas fram. Förlängning av ditt presentkort kommer att ske först när vi vet slutdatum för rekonstruktionen.

Vad händer med min inbetalning som är gjord efter den 20 maj 2020?

Alla inbetalningar som är gjorda efter den 20 maj 2020 är skyddade för dig som kund.

Är det möjligt att boka om min resa som var inbetald innan den 20/5?

I och med rekonstruktionen är vi tyvärr förhindrade att göra någon ombokning av din resa om din inbetalning var gjord före den 20 maj 2020.

Kan jag kontakta leverantören och be dem omboka min resa?

Vi arbetar i ett nära samarbete med våra leverantörer för att hitta lösningar för din resa men det är Resia och leverantören som gemensamt måste vara överens om hur din bokning ska hanteras. Vi ber dig därför vänligen att avvakta med att kontakta leverantören. Du kommer att bli kontaktad om din bokning påverkas.

Vad har ni gjort för att åtgärda problemet innan rekonstruktionen?

Vi har arbetat omfattande med att få återbetalning från våra leverantörer. Dessutom har vi jobbat med kostnadsbesparingar, personalneddragningar, kortidspermitteringar och förhandlingar om reducering av tex. hyres- och systemavtal.

Vad beror era problem på?

Situationen med Covid-19 har inneburit att UD beslutat om en längre tids avrådan från resor, länder har stängt sina gränser och skarpa restriktioner för möten har införts. Det har för oss inneburit en obefintlig försäljning och medfört höga återbetalningskrav. Resebranschen har framfört en önskan om en stödfond som inte har beviljats av regeringen. Detta har framtvingat beslutet om att ansöka om rekonstruktion.

Påverkas våra verksamheter i Danmark och Norge av rekonstruktionen?

Nej, i nuvarande skede så behandlas danska och norska bokningar utanför rekonstruktionen.

Vilka bolag omfattas av rekonstruktionen?

Resia Travel Group AB, Resia AB och Bengt-Martins AB.

Vem är utsedd rekonstruktör?

Peter Björnram
peter.bjornram@dnovolaw.com